Vandaag twee onderwerpen in mijn blog!
1) “Wat is micellar water?”
2) Schoonheidstrends.
Hoe legitiem zijn schoonheidstrends eigenlijk?
Ik vond dit artikel ergens en ben veder opzoek gegaan naar informatie.
Waar het op neerkomt is:

Wat is micellar water eigenlijk?
Het is een combinatie van gezuiverd water; hydraterende ingrediënten, zoals glycerine; en lage concentraties van extreem milde surfactanten.
Maar micellar water is vooral een marketing term zodat wij weer een “nieuw” soort gezichtsreiniger zullen gaan kopen.
Dat is natuurlijk het uitgangspunt!

Maar wat is nu anders aan micellar water dan ons gewone reinigings product?
Een micellar water is dus eigenlijk niks anders dan dat ingrediënten uit een bestaande milde formule gebruikt zijn en als een verdunde versie op de markt is gebracht!
De term “micel” verwijst naar de structuur van de detergentia (oppervlakteactieve stoffen) in de formule.
Oppervlakteactieve stoffen zijn een speciaal type molecuul, dit omdat ze een watercompatibel gedeelte en een oliecompatibel gedeelte hebben.
Vanwege deze oppervlakte-actieve moleculen heeft dit de eigenschap dat ze zichzelf rangschikken in bolvormige structuren op microscopisch niveau. Deze bolletjes( sferen) staan ​​bekend als micellen.

Wat is micellar water?  
Micellar water is een marketing term zodat wij  weer een “nieuwe” soort gezichtsreiniger zullen gaan kopen.

Wanneer je een gezicht reinigings product gebruikt, breken de micellen open en omringen deze de olie-oplosbare verontreinigingen, die vervolgens kunnen worden weggeveegd of afgespoeld worden.
Maar dit is exact het zelfde hoe gezichtsreiniger werkt !!
De realiteit is dat micellaire water dus een verdunde versie is van de al bestaande gezichtsreinigers. Niks mis mee,  maar minder spectaculair dan we misschien wel denken

Zijn er misschien toch wel kleine verschillen? 
Ja, sommige producten gebruiken een positief geladen oppervlakteactieve stof (kationische oppervlakteactieve stof genoemd) in plaats van de meer gebruikelijke niet-ionische oppervlakteactieve stoffen die worden aangetroffen in algemene gezichtsreinigers.

Ook “the beautybrains”, waar ik vaak interessante en eerlijke onderzoeken vind naar diverse producten zeggen hierop het volgende:

“Op basis van de voorbeelden die we hebben gezien en onderzocht, lijkt het erop dat de meeste van deze producten niet-ionische oppervlakteactieve stoffen gebruiken die erg weinig schuimen. Dus ze zijn een beetje als reinigingsmiddelen die niet aan traditionele reinigingsmiddelen doen denken. Niet-ionische materialen hebben ook de neiging milder te zijn dan hun anionische neven en nichten waaronder SLS, SLES, enz.
Deze producten zullen er dus meer uitzien als water dan een traditioneel, hoog schuimend reinigingsmiddel.

The Beauty Brains bottom line
“If you’re looking for a mild, low-foam face wash, micellar water may be just the thing for you. But don’t be tricked into spending a ton of money just because of the micelles”

Schoonheidstrends!  Hoe legitiem zijn schoonheidstrends eigenlijk?


Schoonheidstrends!
Hoe legitiem zijn schoonheidstrends eigenlijk?

Ik vond hier een artikel over op de site van ( the Beautybrains ) Ik heb hier al eerder leuke en interessante onderwerpen heb gevonden heb.
Dit is wat zei er over schrijven.

Neem bijvoorbeeld kant en klare maskers.
Zijn ze goed voor je huid? Is er iets beters dat je in plaats daarvan kunt gebruiken?
Zijn Koreaanse schoonheidsproducten de nieuwste trend ? Klopt het dat Acai HET ingrediënt is dat je echt jonger maakt ?! Enz….

Er zijn tegenwoordig zoveel nieuwe producten op de markt, je ziet door het bos de bomen vaak niet meer!

Vanuit het oogpunt van de technologie verandert er niet heel veel, als het gaat om cosmetica. 
De producten die je tegenwoordig gebruikt, zijn vrijwel het zelfde we 20 of 30 jaar geleden gebruikten.

Vanuit het oogpunt van de technologie verandert er niet heel veel, als het gaat om cosmetica.
De producten die je tegenwoordig gebruikt, zijn vrijwel het zelfde als de producten die we 20 of 30 jaar geleden gebruikten.
Er eens een vergelijking gemaakt van de ingrediëntenlijst van Pantene-shampoo van 1998 versus één in 2018 
Het waren vrijwel dezelfde ingrediënten.
Niet veel veranderingen dus.


Maar in de schoonheids of huidverzorgings industrie heb je altijd iets nieuws “nodig”.
Het lijkt vaak een beetje op de mode-industrie. En dus krijg je deze trends …
Naar de mening van het beautybrains team verandert de wetenschap van cosmetische producten niet heel erg veel en ook de technologie en producten veranderen niet schrikbarend veel.

Wat wel heel erg veel verandert, zijn de marketingverhalen die erbij horen.
En het zijn de marketingverhalen die de trends creëren. Of misschien is het andersom, de trends creëren de marketingverhalen 😉

Voor vragen of meer i nformatie, neem gerust even contact met me op!



Categorieën: Handige weetjes

0 reacties

Laat een reactie achter

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *