Eigenlijk zouden we meer contact moeten zoeken met andere culturen en (l)eren van hun wijsheid en kennis. Ook op het gebied van huidverzorging en het behandelen van huidproblemen. Door de globalisering dreigt er helaas steeds meer van die kennis verloren te gaan … 

Hoe meer we leren over de huid, hoe meer we ervan overtuigd raken dat we veel te weinig doen met traditionele kennis over botanicals en andere stoffen uit de natuur. 
Dat is erg jammer, want als je je er een beetje in verdiept, vind je flink wat bewijs dat veel van die ingrediënten wel degelijk werken; zowel als je ze op de huid aanbrengt als wanneer je ze inneemt.
Bovendien is het essentieel dat we alternatieven vinden voor bijvoorbeeld het gebruik van antibiotica bij huidziekten. We weten nog zoveel niet. Hoe kan het dat er bij sommige volkeren bijna geen acne voorkomt? En hoe is het mogelijk dat ze in bepaalde gebieden rond de evenaar zo’n prachtige jonge huid houden.

Fotograaf  Jimmy Nelson bevestigde dit, n.a.v. zijn vele rondreizen over de gehele wereld. Zo vertelde hij bijvoorbeeld dat hij bij Papoea-Nieuw-Guinea, bij een geïsoleerd levende stam was geweest, waar alle mensen enorm fit, sterk en gezond waren.
Even verderop leefden mensen die al veel meer in contact waren gekomen met de westerse leefstijl en een totaal ander dieet hadden met veel bewerkte voeding en minder fysieke activiteit. Volgens Jimmy Nelson was het een verschil van dag en nacht als je naar het uiterlijk en de conditie van deze groepen keek.

Mooi luxe potje, maar zit daar nu echt de schoonheid in?

Kun je jezelf mooier slikken?

Het begint er echt op te lijken dat dit besef, ook bij ons, steeds meer gaat doordringen. En dat geldt zeker ook voor huidverzorging; voor een mooie huid is meer nodig dan alleen goede huidverzorgingsproducten.
Je dieet is ook heel essentieel. Helaas zou de commercie de commercie niet zijn als ze daar niet op in zou spelen. Niet met voeding, maar met dure supplementen. En reken maar dat deze industrie al in de startblokken staat om je in het nieuwe jaar ( 2019) te gaan vertellen hoeveel mooier en jonger je wordt door het slikken van hun wonderpillen of speciale drankjes.
Maar wat werkt er nu, en wat niet? En kan het ook kwaad?
Er is ondertussen zo’n groot aanbod van producten en potjes met pillen die beloven de huid van binnenuit mooier te maken. Wat doen die nu precies?

Nutricosmetics, welke neem je dan?

Middelen die beloven de huid te verbeteren worden met een mooi woord nutricosmetics genoemd.
Vaak bevatten deze ingrediënten als hyaluronzuur, vitamine C en een boel andere antioxidanten.
De bekendste zijn: carotenoïden, lycopeen, luteïne, astaxanthine &
polyfenolen.

Maar ook visoliën en /of omega 3-vetzuren kom je veel tegen in dit soort potjes. Net als collageen of collageen bevorderende stoffen.
Deze ingrediënten kunnen op zichzelf allemaal bijdragen aan een gezonde, mooie huid. En van alle genoemde voorbeelden is het positieve effect op de huid ook in verschillende onderzoeken aangetoond; met name vitamine C is breed onderzocht.
Het lastige bij dit soort onderwerpen blijft altijd of een huidverbeterende effect ook daadwerkelijk bereikt wordt door een bepaald supplement te slikken.
En wat neem je dan, hoeveel neem je ervan, etc.
Is het effect echt toe te schrijven aan het supplement, of stiekem ook aan het gebruik van bepaalde huidverzorging, voedingsgewoonten, andere omstandigheden.
Of zijn de resultaten van de onderzoeken toch een beetje gekleurd doordat achter de studie een producent van vitamines zit …

Er zijn veel studies naar beautypillen, maar vaak van ondermaatse kwaliteit

Het is zeker niet ondenkbaar dat het innemen van vitamines en andere ingrediënten in pilvorm iets voor je huid kan betekenen.
Dr. Jetske geeft aan dat ze steeds vaker prikkelende onderzoeksresultaten langskomen.
Helaas is de kwaliteit van deze studies toch vaak wel onder de maat en ontbreekt het nog te zeer aan échte onafhankelijke en overtuigende bewijzen. En dat is misschien ook wel logisch.
Want onderzoek naar voeding en/of voedingssupplementen blijft gewoon lastig.
Maar zoals hierboven aangegeven, is het inmiddels voldoende bewezen dat voeding en de huid niet los van elkaar staan. Dr. Jetske is ervan overtuigd dat bijvoorbeeld ons microbioom van invloed is op de conditie van onze huid. Zij volgt onderzoeken naar probiotica al geruime tijd, vooral op het zonbeschermende effect van voedingsstoffen zoals antioxidanten.
Zo laten verschillende studies zien dat je door elke dag een flinke eetlepel tomatenpuree te nemen, kunt zorgen dat de huid minder snel rood wordt na uv-blootstelling. En daarmee voorkom je het ontstaan van huidveroudering. Het is niet ondenkbaar om dan hetzelfde te proberen te bereiken met een supplement met lycopeen (de verantwoordelijke stof). Indirect werk je dan ook aan je rimpels, maar dan dus vooral aan het voorkomen ervan.

fruit voor brom van vitamine

Kun je wat extra’s bovenop je dagelijkse voeding innemen?

Dr. Jetske geeft aan dat ze zelf ook wat extra’s neemt bovenop haar huidverzorging en voeding. Het kan helemaal geen kwaad kan om een supplement met vitamine D en magnesium te gebruiken.
We proberen allemaal zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten, maar soms is het lastig om alleen door middel van voeding een voldoende hoog niveau van deze stoffen te behalen.
Ze geeft aan zelf een combinatiepreparaat van astaxanthine met omega 3-vetzuren te nemen.
astaxanthine is net als vitamine C een antioxidant, maar dan een heel krachtige. De stof wordt door ‘beestjes’ als algen en plankton gemaakt als natuurlijke bescherming tegen de zon. Zo komt het uiteindelijk ook in ons voedsel terecht. Astaxanthine geeft het ‘roze kleurtje’ aan bijvoorbeeld zalm, garnalen, forel of kreeft.
Voor wie dit niet dagelijks op zijn menu heeft staan, bestaan er dus supplementen. Onderzoek laat zien dat het dagelijks slikken van 4 mg je al na twee weken beschermt tegen zonschade.

Het principe ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat niet altijd op.

Bedenk dat supplementen geen vervangers zijn van voeding of van bijvoorbeeld zonnebrandcrème. Verder is het belangrijk om te weten dat je bepaalde stoffen veel beter van buitenaf kunt aanbrengen dan innemen. Maar bovenal geldt bij supplementen zeker niet altijd het principe van ‘baat het niet, dan schaadt het niet’.
Inmiddels weten we wel uit bepaalde onderzoeken dat niet alle supplementen ongelimiteerd en zonder nadelen kunnen worden ingenomen.
Zo kan een heel hoge dosis bètacaroteen bij rokers juist het risico op longkanker verhogen. Ook is het niet verstandig te overdrijven met bijvoorbeeld vitamine C vanwege onder meer maag- en darmklachten.
Vitamine B6 kan ook problemen geven, met name aan het zenuwstelsel.
Verder is het zo dat de kwaliteit van supplementen echt heel erg kan variëren en dat van veel producten niet bekend is wat de effecten op de lange termijn zijn.
Antioxidanten die slecht verpakt of oud zijn, kunnen bijvoorbeeld al in de verpakking oxideren en dat kan echt kwaad! En helaas is daar eigenlijk geen enkele controle op.

Waar moet je nog meer op letten bij supplementen?

Het is goed om te weten is dat dure supplementen geen garantie zijn voor hoge kwaliteit, maar dat je van heel goedkope producten ook niet veel kunt verwachten.
Andere tips:
Bewaar je supplementen niet lang (zeker niet in de hete zomerperiode), koop ze bij voorkeur het liefst direct van de producent (dan is de kans het grootst dat het product niet al jaren geleden geproduceerd is) en let bij vetzuursupplementen altijd op de geur. Als je echt een ranzige geur ruikt, dan is het geoxideerd en niet gezond voor je!

Het belangrijkste advies voor het nieuwe jaar!

Blijf vooral gezond en gevarieerd eten!
Luister goed naar je lichaam! Heel vaak vertelt je lijf al dat het wat extra nodig heeft. En als je vermoedt dat je tekorten hebt, laat je dan gewoon eens testen. Dan weet je zeker dat je de stoffen aanvult die nodig zijn. En misschien mogen we ons toch meer en meer gaan beseffen, en laten inspireren, door culturen die (nog steeds) dichter bij de natuur staan dan wij!

Bron: Jetske Ultee (Onderzoekarts in de cosmetische dermatologie)

Voor vragen of meer informatie, neem gerust even contact met me op!

Categorieën: Handige weetjes

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *